در دنیای پرهیاهوی الکترونیکی، میلیون‌ها قطعه وجود دارند که بدون آن‌ها نمی‌توان هیچ دستگاهی را ساخت. در این میان، قطعاتی هستند که به تعداد کمی تولید می‌شوند، اما کاربردهای بسیار مهمی دارند. به همین دلیل این قطعات در بازار الکترونیک کمیاب شده و فعالان این زمینه را با مشکلات مختلفی مواجه می‌کنند. خرید قطعات الکترونیک کمیاب در برخی کشورها مانند ایران کار ساده‌ای نیست؛ زیرا امکان ثبت سفارش اینترنتی یا دسترسی به نمایندگی‌های فروش رسمی آن‌ها وجود ندارد.

قطعات الکترونیکی کمیاب دارای کاربردهای ارزشمندی هستند که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهید شد. همچنین در انتهای مطلب به شما روشی را معرفی خواهیم کرد که به راحتی می‌توانید مشکلات عدم دسترسی به سایت‌ها و نمایندگی‌های فروش قطعات الکترونیکی را از بین بر دارید.

چرا خرید قطعات الکترونیکی کمیاب دشوار است؟

صنعت الکترونیک با پیشرفت لحظه‌ای نقش بزرگی را در پیشرفت تکنولوژی و سایر زمینه‌ها بازی می‌کند. به طوری که دستگاه‌های الکترونیکی به زمینه‌های مختلفی ورود پیدا کرده و بدون آن‌ها تصور برخی کارهای ساده اندکی مشکل می‌شود. به همین دلیل اگر قطعات الکترونیکی نایاب شوند، چالش‌های زیادی در دنیا به وجود خواهد آمد. البته در حال حاضر قطعات الکترونیکی خاص و کمیاب زیاد هستند و چالش‌های زیادی را برای مشتریان به وجود می‌آورند.

تصور کنید که در حال طراحی یک دستگاه الکترونیکی هستید و به دنبال یک قطعه با مشخصات خاص می‌گردید. عملا تا زمانی که این قطعه را تهیه نکنید، راهی برای ادامه توسعه پروژه خود نخواهید داشت. البته زمانی که با قطعات خاص و روش‌های تهیه آن‌‌ها آشنا باشید، می‌توانید از این مانع به راحتی عبور کنید.

در حالت عادی زمانی که به قطعه‌ی الکترونیکی پرتیراژ نیاز دارید، می‌توانید از طریق مراجعه حضوری به فروشگاه‌های گوناگون و یا سایت‌های اینترنتی خریدتان را انجام دهید. البته زمانی که جهت خرید قطعات الکترونیکی خاص به این فروشگاه‌ها سر می‌زنید، باید برای مشکلاتی آماده شوید که عبارت‌اند از:

  • عدم موجودی در فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی
  • اعلام قیمت بالا توسط فروشگاه‌هایی که نمونه دست دوم قطعه مورد نظر را موجود دارند

زمانی که در هنگام خرید با چنین مشکلاتی روبه‌رو می‌شوید، قطعا درگیری‌های ذهنی گوناگونی پیدا می‌کنید. همچنین جالب است بدانید که درصد زیادی از مشتریان قطعات خاص و کمیاب این مشکلات را منطقی نمی‌دانند و با روش‌های حل آن‌ها آشنا نیستند. در ادامه بیشتر به جزئیات چالش‌های خرید قطعات الکترونیکی کمیاب می‌پردازیم.

عدم دسترسی و محدود بودن تعداد فروشنده

اول از همه باید بدانید که خاص بودن یک قطعه به معنای کمیاب بودن آن در بازار الکترونیکی نیست. یعنی شما می‌توانید این قطعه را در بازار پیدا کنید، اما برای انتخاب فروشگاه یا سایت قدرت انتخاب زیادی در اختیار ندارید. به همین دلیل باید به همان گزینه‌های موجود رضایت دهید و قطعه مورد نظرتان را با شرایط موجود و گاها غیر منصفانه فروشنده بخرید.

زمانی که رقابت در فروش این قطعات الکترونیکی از بین می‌رود، برخی افراد سودجو برای سودآوری اقدامات نادرستی را انجام می‌دهند. برای مثال ممکن است قطعه دست دوم باشد، ولی فروشنده هزینه قطعه کاملا نو را از مشتری دریافت کند. مشتری نیز چاره‌ای جز چشم‌پوشی از این مشکلات نخواهد داشت.

قیمت‌گذاری ناعادلانه

متاسفانه زمانی که صحبت از فروش قطعات الکترونیکی خاص می‌شود، مشکلات بزرگی در زمینه قیمت‌گذاری این قطعات به وجود می‌آید. با قاطعیت می‌توان گفت که برای قطعات کمیاب و خاص هیچ مقیاس منطقی قیمت‌گذاری استفاده نمی‌شود. بلکه فروشندگان به هرگونه‌ای که بخواهند می‌توانند این قطعات را با قیمت دلخواه خود به فروش برسانند. همچنین به خاطر این قیمت‌گذاری ناعادلانه، فقط مشتریان متحمل زیان‌های مالی شدید خواهند شد.

خدمات پس از فروش نامناسب

ارائه خدمات پس از فروش برای یک قطعه الکترونیکی خاص که خریداری کرده‌اید، انتظار بسیار بزرگی است. به طور کلی قطعات کمیاب در بازار الکترونیک کشور گارانتی یا خدمات پس از فروش ندارند؛ زیرا درصد زیادی از آن‌ها به طور قاچاق وارد کشور شده‌اند. به همین دلیل خدمات پس از فروش برای چنین کالاهایی بی‌معنی بوده و در صورت خرابی یا هرگونه مشکل مشتری باید هزینه کند.

قطعات الکترونیک کمیاب

چرا برخی قطعات الکترونیکی، کمیاب می‌شوند؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا برخی از قطعات الکترونیکی کمیاب شده و به نوعی خاص محسوب می‌شوند. برای اینکه پاسخ این سوال را پیدا کنید، باید از زوایای گوناگونی به ویژگی برخی قطعات الکترونیکی و تولید آن‌ها دقت داشته باشید. برای مثال قطعات الکترونیکی به چند دلیل مشخص کمیاب شده که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تولید محدود قطعه به دلایل مختلف
  • عدم واردات صحیح و عملکرد ضعیف تامین‌کنندگان قطعات الکترونیکی بازار کشور
  • قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد قطعه که باعث می‌شود به صورت محدودی در دسترس افراد یا شرکت‌ها قرار بگیرد
  • تحریم‌های بین المللی

موارد بالا را می‌توان اصلی‌ترین دلایلی دانست که خرید و فروش قطعات الکترونیکی خاص را با چالش مواجه می‌کنند. همچنین این عوامل برای عرضه کنندگان قطعات الکترونیک و مشتریان به صورت همزمان مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

توقف تولید از سمت شرکت سازنده

زمانی که یک قطعه الکترونیکی دیگر توسط شرکت سازنده تولید نمی‌شود، بدیهی است که در بازار درصد زیادی از کشورها دیگر در دسترس نباشد. بلکه مشتریان تنها بتوانند تعداد محدود باقی‌مانده موجود قطعه را بخرند. البته که این توقف تولید برای برخی قطعه‌ها به معنای شکست واقعی مشتریان خواهد بود؛ زیرا جایگزین مناسبی برای آن‌ها موجود نیست. همچنین هنگامی که مشتری مجبور می‌شود همان قطعه را به دست بیاورد، باید از موانع زیادی عبور کند.

واردات محدود

شرکت‌های بازرگانی که در زمینه واردات قطعات الکترونیک فعالیت دارند، در برخی موارد قطعات خاصی را از لیست کالاهای وارداتی خود حذف می‌کنند. به همین دلیل قطعه دیگر در بازار داخل کشور به وفور یافت نمی‌شود و در فهرست قطعات الکترونیکی خاص قرار می‌گیرد.

در چنین شرایطی کمیابی قطعه به مرزهای داخلی کشور محدود خواهد شد. یعنی مشتریان در بازار داخلی به این قطعه دسترسی ندارد، ولی با سفر به کشورهای دیگر و مراجعه به بازار قطعات الکترونیکی، می‌توانند محصول مورد نظرشان را خریداری کنند. البته که انجام این کار برای تمامی مشتریان قابل انجام نیست؛ زیرا نیاز به هزینه زیادی دارد و با مشکلات پیچیده ای مانند عدم آشنایی زبان، طرف شدن با افراد سودجو و عدم امکان پیگیری در مراحل بعد از خرید همراه است.

تحریم‌ قطعات الکترونیک خاص

متاسفانه تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده‌اند، فهرست قطعات الکترونیکی نایاب در داخل کشور ما را بلندتر کرده‌اند. در پی این تحریم‌ها شرکت‌های تولید کننده برخی قطعات را به افراد حقیقی و حقوقی ایرانی نمی‌فروشند. همچنین برخی تحریم‌ها باعث شده که حتی وب سایت‌های این شرکت‌ها برای آی‌پی ایران از دسترس خارج شود.

بدیهی است زمانی که یک شرکت حتی وب سایت خودش را برای کشوری محدود می‌کند، قطعا قطعات خاص و استراتژیک را به آن عرضه نخواهد کرد. البته برخی از شرکت‌های وارد کننده که به صورت حرفه‌ای در زمینه واردات قطعات الکترونیکی فعالیت می‌کنند، با اتکا به کانال‌ها و حضور مستقیم در بازارهای خارجی، توان تامین قطعات کمیاب مورد نیاز الکترونیک کشور را دارند.

سیاست سختگیرانه تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی خاص

جالب است بدانید که قطعات الکترونیکی خاصی وجود دارد که در سیستم‌های حساس مانند تجهیزات نظامی و امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که قرار گرفتن چنین قطعات حساسی به دست افراد نادرست عواقب بدی را به همراه دارد، شرکت‌های سازنده برای فروش سخت‌گیری بیشتری می‌کنند.

برای مثال مشتری در هنگام ثبت سفارش باید از نحوه استفاده قطعه و سابقه خود اطلاعاتی ارائه دهد. در این وضعیت مشتریان عادی حتی توانایی خرید قطعه در خارج از کشور را نخواهند داشت. به همین دلیل باید کار را به وارد کننده حرفه‌ای قطعات الکترونیکی خاص بسپارند.

قطعات الکترونیک کمیاب

چه قطعاتی در دنیای الکترونیک کمیاب هستند؟

اگر بخواهیم یک اصل را برای نایاب شدن یک قطعه معرفی کنیم، توان و مشخصات فنی آن است. برای مثال برخی از قطعات الکترونیکی ساده که بسیار پرکاربرد هستند، توان محدودی دارند. به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها در پروژه‌های خاص استفاده کرد. از طرف دیگر برخی از قطعات در کشورهای خاصی توزیع شده که باعث می‌شود همان قطعه در کشور دیگری کمیاب باشد. در ادامه این بخش از مطلب قصد داریم تا شما را با چند نمونه از همین قطعات الکترونیکی کمیاب آشنا کنیم.

خازن‌، ترانزیستورها و مقاومت‌های صنعتی

خرید قطعات الکترونیکی کمیاب یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که فعالان دنیای صنعت با آن سر و کله می‌زنند. انواع ترانزیستور، خازن، مقاومت و هر قطعه دیگری که در محیط‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای مشخصات فنی منحصر به فرد و قدرت بالایی هستند. به همین دلیل چنین قطعات ساده‌ای که اتفاقا با تعداد بالا تولید می‌شوند، برای استفاده در دستگاه‌های صنعتی کمیاب باشند؛ زیرا نمونه‌های معمولی آن‌ها قادر نیستند که در فشار سنگین کار کنند.

میکروکنترلرهای حرفه‌ای

از دیگر قطعات پرکاربرد در دنیای الکترونیک میکروکنترلرها هستند که در واقع مغز متفکر بسیاری از دستگاه‌های به‌شمار می‌آیند. همچنین توسعه‌دهندگان دستگاه‌های الکترونیکی از این قطعه برای ساخت پروژه‌های حرفه‌ای مانند سیستم‌های IoT (اینترنت اشیا)، ربات‌ها، سیستم‌های تمام خودکار و... استفاده می‌کنند. البته خرید میکروکنترلرها برای استفاده در پروژه‌های معمولی بسیار امر آسانی است. اما نمونه‌های حرفه‌ای با قابلیت‌های خاص را به سختی می‌توان در بازار پیدا کرد.

قطعات SMD بردهای خاص

بردهای دستگاه‌های خاص مانند تلفن‌های همراه هوشمند، لپ تاپ، مادربرد کامپیوترهای شخصی، قطعات کامپیوتری، دستگاه‌های پزشکی، برد لوازم صوتی و تصویری و... مملو از قطعات الکترونیکی SMD است. برای مثال ترانزیستورهای SMD روی بردهای تلفن‌های هوشمند وجود دارند را نمی‌توان به سادگی در بازار پیدا کرد. به همین دلیل خرید قطعات الکترونیکی کمیاب برای تعمیرکاران این دستگاه‌ها سخت‌تر شده و آن‌ها را مجبور به تعویض کامل یک برد می‌کند.

آی سی‌های خاص

بدون شک آی سی‌ها جزو مهم‌ترین و پرکاربردترین قطعاتی هستند که در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین شرکت‌های سازنده آی سی، قطعاتی را به صورت ویژه برای بردهای خاص تولید می‌کنند. زمانی که قرار باشد آی سی منحصر به فردی را برای دستگاهی خاص پیدا کنید، در خرید آی سی دچار مشکل خواهید شد. ناگفته نماند که تولید کنندگان بسیار کمی هستند که آی سی‌های خاص را تولید می‌کنند که چالش‌های خرید این قطعه کمیاب را بالاتر می‌برد.

قطعات الکترونیک کمیاب

کاربردهای قطعات الکترونیکی خاص

نکته‌ای که در مورد فروش قطعات الکترونیکی کمیاب و خاص وجود دارد، کاربردهای ارزشمند این قطعات هستند. به طور کلی می‌توان گفت که این قطعات در بردهای خاصی نیز استفاده می‌شوند. به همین دلیل در صورتی که قطعات خاص در دسترس طراحان بردهای الکترونیکی قرار نداشته باشند، استفاده از این سیستم‌های ارزشمند غیرممکن خواهد شد.

تعمیرات دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته

اگر بخواهیم برای تامین قطعات یدکی و تعمیری لپ‌تاپ یا تلفن‌های هوشمند قدم برداریم، مسیر سختی پیش‌رو نخواهیم داشت؛ زیرا قطعات الکترونیکی این دستگاه‌ها در دسترس هستند اما زمانی که صحبت از تعمیر یک دستگاه خاص می‌شود، شرایط متفاوت خواهد بود.

به طور کلی در صنایع گوناگون مانند صنایع مخابراتی، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های صنعتی، رباتیک، صنایع فضایی و دیگر موارد این چنینی، دستگاه‌های الکترونیکی حساس و خاصی استفاده می‌شوند که در صورت خرابی این دستگاه‌ها تهیه قطعه یدکی سخت‌ می‌شود و باید به دنبال قطعات منحصر به فرد گشت.

توسعه پروژه‌های الکترونیکی منحصر به فرد

زمانی که قصد دارید یک برد الکترونیکی با ویژگی‌ها و عملکرد منحصر به فرد توسعه دهید، قطعات ساده موجود در بازار پاسخگوی نیازهای شما نیستند. به همین دلیل باید به دنبال تامین کنندگانی بگردید که قطعات الکترونیکی خاص را با مشخصات فنی ایده‌آل در اختیارتان می‌گذارند. با انجام این کار دیگر برای توسعه برد و تامین قطعات مورد نیاز دغدغه‌ای در ذهن نخواهید داشت.

طراحی سیستم‌های امنیتی و نظامی

در سیستم‌های الکترونیکی و نظامی که اهمیت بسیار زیادی برای دولت‌ها دارند، از هزاران قطعه خاص استفاده می‌شود. برای چنین سیستم‌هایی عملکرد قدرتمند قطعه و پایداری آن به شدت مهم است و نمی‌توان چنین نیازی را با قطعات ساده موجود در بازار پاسخ داد بلکه قطعات خاصی برای این تجهیزات تولید شده است که بسیار ارزشمند محسوب می‌شوند.

قطعات الکترونیک کمیاب

راه‌های دسترسی راحت‌تر به قطعات الکترونیک کمیاب و خاص

اگر بخواهید از روش‌های معمول برای خرید قطعات الکترونیکی خاص استفاده کنید، قطعا به نتیجه نمی‌رسید؛ زیرا این قطعات در فروشگاه‌های اینترنتی یا حضوری معمولا یافت نمی‌شوند. به همین دلیل باید با روش‌های جدیدی آشنا شوید که شما را سریع‌تر به این قطعات دست نیافتنی می‌رسانند. همچنین هریک از این روش‌ها دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند.

واردات مستقیم از بازارهای الکترونیک کشورهای خارجی

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که برای تامین قطعات الکترونیکی کمیاب استفاده می‌شود، مراجعه به بازار الکترونیک کشورهای دیگر است. در این روش که فرد باید از چالش‌هایی مانند ویزا عبور کند و هزینه قابل توجهی بپردازد. به همین دلیل استفاده از چنین روشی تنها برای افرادی توصیه می‌شود که نیازشان به قطعه ضروری بوده و برای چنین هزینه‌هایی مشکل مالی ندارند.

ثبت سفارش در شرکت تولید کننده و واردکننده

در روش دیگری که برای خرید و فروش قطعات خاص استفاده می‌شود، فرد باید سفارش تولید یا خرید را در شرکت رسمی سازنده یا یک واردکننده معتبر ثبت کند. برای مثال برخی قطعات الکترونیکی کمیاب تنها به صورت سفارشی برای مشتریان خاص تولید می‌شوند. اگر مشتری شرایط لازم برای ثبت سفارش را داشته باشد، می‌تواند این کار را به تنهایی انجام دهد. در غیر این صورت باید کار ثبت سفارش را به شرکت‌های واردکننده معتبر بسپارد.

خرید از مراکز معتبر و تامین کنندگان حرفه‌ای

بدون شک یکی از مطمئن‌ترین و بهترین مسیرهایی که برای قطعات کمیاب می‌توان طی کرد، ثبت سفارش در شرکت‌های واردکننده معتبر است. در این روش مشتری سفارش قطعه را به شرکت‌های تامین قطعه و واردکننده می‌سپارد و هزینه نسبتا کمتری در مقایسه با سفر به کشورهای دیگر می‌پردازد. البته که در انتخاب شرکت مورد نظر باید دقت کافی داشته باشید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.

قطعات الکترونیک کمیاب

نکته بسیار مهم در زمان خرید قطعات الکترونیک کمیاب

اگر به دنبال خرید قطعات الکترونیک کمیاب هستید، یک نکته بسیار مهم را نباید به هیچ‌عنوان فراموش کنید. تامین‌کنندگان یا واردکنندگان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند که تمام آن‌ها از اعتبار یکسانی برخوردار نیستند. برخی از مجموعه‌ها واردات قطعات الکترونیک را به‌صورت مستقیم از کشورهای چین یا امارات انجام نمی‌دهند و این امر می‌تواند قیمت نهایی این قطعات را افزایش دهد. به همین خاطر شما باید به سراغ مجموعه‌ای بروید که از اعتبار و سابقه بالایی برخوردار باشد. اما چگونه می‌توان یک مجموعه برتر در این حوزه را پیدا کرد؟

در ادامه ویژگی‌های یک تامین‌کننده حرفه‌ای و معتبر قطعات الکترونیکی کمیاب را بررسی می‌کنیم:

سابقه طولانی:

هرچه سابقه یک مجموعه تامین‌کننده قطعات الکترونیکی بیشتر باشد، شما با خیال راحت‌تر می‌توانید محصولات مورد نیازتان را از این مجموعه خریداری کنید. البته نباید به سابقه فعالیت بدون در نظر گرفتن اعتبار توجه داشته باشید. یک مجموعه معتبر در کنار سابقه مناسب، باید مشتریان راضی زیادی نیز داشته باشد

واردات مستقیم از کشورهای تولیدکننده

واردات مستقیم از کشورهایی مانند چین و امارات از آنجا اهمیت دارد که این کار در مرحله اول باعث کاهش قیمت تمام‌شده قطعه می‌شود. همچنین واردات مستقیم باعث می‌شود که شما نسبت به اورجینال بودن قطعات وارداتی نیز مطمئن باشید و مهمتر آنکه فقط با یک شرکت واسط طرف هستید نه یک زنجیره غیر قابل پیگیری

تامین انواع قطعات

همان‌طور که اشاره شد، تنوع قطعات الکترونیکی بسیار بالا است. از خازن‌ها گرفته تا آی‌سی‌های پیشرفته در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند و شما ممکن است به تمام این تجهیزات نیاز داشته باشید. به همین خاطر مجموعه مورد نظر شما باید بتواند انواع قطعات الکترونیک کمیاب را نیز تامین کند

ارائه قطعات با قیمت منصفانه

قیمت نیز یک پارامتر مهم دیگر در زمینه انتخاب تامین‌کننده قطعات الکترونیک کمیاب است. یک مجموعه معتبر با وجود رعایت تمام نکات مهم در این زمینه و تامین قطعات اصلی، محصولات خود را با قیمت بسیار مناسب به مشتریان عرضه می‌کند

قطعات الکترونیک کمیاب

خدمات بای بست الکترونیک در تامین قطعات الکترونیکی خاص

سایت بای بست الکترونیک با سال‌ها تجربه در زمینه تامین قطعات الکترونیک سعی کرده تا مشکلات مشتریان در مورد قطعات خاص را از بین ببرد. به همین دلیل خدمات مختلفی را در نظر گرفته تا با استفاده از آن‌ها به ساده‌ترین شکل ممکن به قطعات الکترونیکی منحصر به فرد دست یابید. هنگامی که برای خرید قطعات الکترونیکی منحصر به فرد از بای بست الکترونیک کمک می‌گیرد، نیازی نیست نگران قیمت یا گارانتی محصول باشید. اول از همه باید بدانید که این قطعات به شکل منطقی و با توجه به ارزش واقعی قیمت‌گذاری می‌شوند. همچنین در صورتی که با قطعه مشکلی داشته باشید، می‌توانید از خدمات پس از فروش ما استفاده کنید.

واردات قطعات الکترونیک خاص

بای بست الکترونیک با ارائه خدمات خود توانسته به انتخاب شماره یک مشتریان در زمینه واگذاری خرید قطعات الکترونیکی خاص تبدیل شود. همین حالا لیست قطعات مورد نیازتان را در بخش واردات قطعات الکترونیک ثبت نمایید تا از خدمات تخصصی استعلام و خرید قطعات الکترونیک از خارج بهره مند شوید.