مقدمه

در عصر حاضر و با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه، همواره نیاز به تجهیزات با کیفیت و به روز در کشور احساس می‌شود. یکی از این تجهیزات، ماژول SFP است که به طور گسترده در شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری استفاده می‌شود. با توجه به این که در داخل کشور تولیداتی در این زمینه نداریم، همواره نیاز به واردات ماژول SFP و سایر تجهیزات داریم تا نیازهای داخلی برطرف شود.

واردات ماژول sfp

شرکت‌های مختلفی در سر تا سر دنیا در زمینه تولید تجهیزات ارتباطی فعالیت می‌کنند و محصولاتی با کاربرد و کیفیت‌های متفاوت تولید می‌کنند. در صورتی که نتوانید ماژول مورد نظر خود را در بازار کشور بیابید، لازم است که از شرکت‌های وارد کننده تجهیزات ارتباطی کمک بگیرید. با سپردن واردات ماژول SFP به شرکت بای بست الکترونیک، خیالتان از بابت تحویل گرفتن ماژول در زمان مقرر راحت شده و می‌توانید توجه خود را به انجام سایر مراحل انجام پروژه معطوف کنید.

ماژول SFP چیست؟

ماژول SFP، ماژولی است که برای تبدیل سیگنال دیجیتال به سیگنال نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای فراوانی در شبکه‌های ارتباطی دارد. به طور کلی اصلی‌ترین کاربرد این ماژول، فراهم کردن امکان انتقال داده است. از مهم‌ترین مزایای استفاده از ماژول SFP می‌توان به سرعت بالای آن در مقایسه با سایر ارتباطات کابلی اشاره کرد. معمولاً در سیستم‌های شبکه مبتنی بر فیبر نوری، در کنار سوئیچ‌ها و روترها از ماژول SFP استفاده می‌شود. بنابراین با واردات ماژول SFP و استفاده از آن در شبکه‌های مختلف، سرعت انتقال اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

ماژول sfp چیست؟

از آن جایی که ماژول SFP در ارسال و دریافت سیگنال‌ها نقش دارد، این محصول در دسته تجهیزات Transceiver جای می‌گیرد. Tranceiverها تقریباً در تمامی دستگاه‌های الکترونیکی که به منظور برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار گرفته می‌شوند. از متداول‌ترین کاربردهای Transceiverها می‌توان به استفاده از آن‌ها در شبکه‌های زیر ساخت و استفاده برای انتقال داده اشاره کرد.

در حال حاضر با توجه به مزایای متعدد فیبر نوری، استفاده از آن در شبکه‌های مختلف بسیار رایج شده است. سرعت انتقال اطلاعات در شبکه‌های فیبر نوری بسیار بالاتر از شبکه‌های ارتباطی دیگر است. ماژول SFP یکی از تجهیزاتی است که در شبکه‌های فیبر نوری مورد استفاده قرار می‌گیرد و سیگنال دریافتی را تقویت می‌کند. با تقویت سیگنال به واسطه ماژول SFP، امکان انتقال اطلاعات به مسیرهای دورتر فراهم می‌شود.

کاربرد ماژول sfp

کاربرد اصلی ماژول SFP تقویت سیگنال در شبکه‌های فیبر نوری است. بنابراین با واردات ماژول SFP و استفاده از آن در شبکه فیبر نوری، می‌توانید داده‌ها را با سرعت و کیفیت بالا از مبدأ به مقصد انتقال دهید. در حاضر از ماژول SFP به طور گسترده در شبکه‌های زیرساخت و انتقال داده استفاده می‌شود و این ماژول‌ها در کنار تجهیزات شبکه‌ای نظیر روتر و سوئیچ به کار گرفته می‌شوند. همچنین استفاده از این ماژول در ارتباطات شبکه بسیار مقرون به صرفه بوده و با توجه به طول عمر نسبتاً بالای آن ها، نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بنابراین از ماژول SFP برای تقویت سیگنال در انواع شبکه‌های مبتنی بر فیبر نوری استفاده می‌شود

نکاتی که باید در انتخاب ماژول SFP در نظر بگیرید

پیش از انتخاب محصول و ثبت سفارش واردات ماژول SFP باید نکاتی را در رابطه با ماژول مناسب برای پروژه‌تان در نظر بگیرید. در ادامه مطلب این نکات را معرفی کرده و شرح می‌دهیم.

نکاتی در باره ماژول sfp

نوع ارتباط فیبر نوری

اولین موضوعی که در انتخاب ماژول SFP باید در نظر بگیرید، نوع ارتباط فیبر نوری به کار گرفته شده در شبکه شما است. به طور کلی فیبرهای نوری به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • فیبر نوری Single Mode
  • فیبر نوری Multi Mode

اصلی‌ترین تفاوتی که میان فیبرهای نوری این دو دسته وجود دارد، هسته‌ی به کار گرفته شده در آن‌ها و میزان ظرفیت آن‌ها است. از آن جایی که قطر فیبرهای نوری Multi Mode چندین برابر قطر فیبرهای نوری Single Mode است، این فیبرها از قابلیت انتقال سیگنال‌های بیشتری در واحد زمان برخوردار هستند. بنابراین به طور کلی سرعت انتقال داده در فیبرهای نوری Multi Mode بیش از فیبرهای نوری Single Mode است

در زمانی که قصد داشته باشید اطلاعات را در فاصله کمتر از 2 کیلومتر مبادله کنید، باید از فیبر نوری Multi Mode استفاده کنید. فیبر نوری Single Mode از قابلیت انتقال داده تا مسافت 100 کیلومتر برخوردار است. به همین دلیل معمولاً از فیبرهای نوری Single Mode در تجهیزات زیرساخت مخابراتی و از فیبرهای نوری Multi Mode در شبکه‌های داخلی استفاده می‌شود.

با توجه به نوع فیبر نوری استفاده شده در شبکه، باید ماژول SFP متناسب با آن انتخاب شود. یکی از مشخصه‌های ماژول‌های SFP، طول موجی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. برای مثال طول موج 850nm مربوط به ماژول SFP از نوع مالتی مود است و برای انتقال اطلاعات تا مسافت کمتر از 2 کیلومتر استفاده می‌شود. همچنین طول موج 1310nm/1550nm برای ماژول SFP از نوع سینگل مود است و به منظور انتقال اطلاعات در مسافت‌های بیش از 2 کیلومتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ حلقه کششی ماژول‌های SFP نشان دهنده طول موجی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. برای مثال برای ماژول 1310nm از رنگ آبی و برای ماژول 850nm از رنگ سیاه و سفید برای حلقه کششی استفاده می‌شود.

پهنای باند فیبر نوری

مورد دیگری که پیش از ثبت سفارش واردات ماژول SFP باید به آن توجه کنید، پهنای باند شبکه فیبر نوری شما است. باید ماژولی را برای شبکه انتخاب کنید که با پهنای باند آن سازگاری داشته باشد. پیش از انتقال اطلاعات در شبکه، ابتدا سرعت ارتباط مبدأ و مقصد بررسی شده و با یکدیگر هماهنگ می‌شود و پس از آن انتقال اطلاعات صورت می‌گیرد. برای برقراری ارتباط از طریق فیبر نوری، باید هر دو طرف ارتباط از سرعت ارتباطی یکسانی برخوردار باشند. هم اکنون ماژول‌های SFP از نوع 10G و 1.25G پر کاربردترین ماژول‌های SFP در ارتباطات مبتنی بر فیبر نوری هستند.

پهنای باند فیبر نوری

نوع اتصال فیبر نوری

نوع کانکتورهایی که به دو سمت ماژول متصل می‌شوند، یکی دیگر از مواردی است که پیش از ثبت سفارش واردات ماژول SFP باید مورد بررسی قرار بگیرد. در اتصالات شبکه معمول و مبتنی بر سیم مسی، از کانکتور RJ45 استفاده می‌شود؛ اما در اتصالاتی که مبتنی بر فیبر نوری هستند، از کانکتورهای ST، SC و LC استفاده می‌شود. این کانکتورها از نظر زاویه پرتاب نور با یکدیگر تفاوت دارند. در حال حاضر کانکتورهای LC متداول‌تر از سایر کانکتورهای استفاده شده در شبکه‌های فیبر نوری هستند.

مشکلات موجود در واردات ماژول SFP

با توجه به نیاز روز افزون کشور به تجهیزات شبکه و ماژول‌های مختلف، واردات این دسته از محصولات به کشور به یک اولویت تبدیل شده است. واردات تجهیزات شبکه با سختی‌هایی همراه است که تنها شرکت‌های معتبر و با تجربه در این زمینه از عهده غلبه بر آن‌ها بر می‌آیند. در ادامه مطلب برخی از مشکلات موجود در واردات ماژول SFP را معرفی می‌کنیم.

مشکلات موجود در واردات ماژول SFP

نوسانات قیمت ارز

در شرایط فعلی کشور، نوسانات روزانه نرخ ارز مشکلات فراوانی را برای واردات انواع کالا به کشور به وجود آورده است. آشنا نبودن با نحوه انجام واردات به کشور و نادیده گرفتن این نوسانات، می‌تواند موجب وارد آمدن ضرر و زیان مالی به خریدار و وارد کننده شود. بنابراین در صورتی که نیازمند واردات ماژول SFP برای استفاده در شبکه خود هستید، لازم است این کار را به شرکتی بسپارید که از تجربه و تخصص کافی در زمینه واردات تجهیزات شبکه برخوردار بوده و امتحان خود را در این زمینه پس داده باشد.

دشوار بودن مسیر واردات تجهیزات شبکه

مسیر واردات تجهیزات شبکه به کشور، مسیری پر پیچ و خم است که آشنا نبودن با آن می‌تواند موجب کُند شدن روند واردات کالاها و یا باقی ماندن تجهیزات در گمرک‌ها شود. برای این که در واردات ماژول SFP با مشکلات این چنینی رو به رو نشوید، باید کار را به وارد کننده‌ای بسپارید که مراحل واردات تجهیزات به شبکه را به خوبی بشناسد و از توانایی برطرف کردن موانع موجود در این راه برخوردار باشد.

بی‌کیفیت بودن تجهیزات موجود در بازار

با توجه به افزایش قیمت تجهیزات شبکه در کشور، بسیاری از افراد به دنبال محصولاتی با قیمت پایین‌تر هستند که همین موضوع پای محصولات بی کیفیت و یا تقلبی را به بازار کشور باز کرده است. استفاده از تجهیزات بی کیفیت در شبکه ضمن این که کیفیت تبادل داده را کاهش می‌دهد، در دراز مدت هزینه‌های بیشتری را به مالک شبکه ارتباطی تحمیل می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع لازم است واردات ماژول SFP به شرکتی سپرده شود که برندهای معتبر تولید کننده این دسته از تجهیزات را به خوبی بشناسد و کالای سفارش داده شده را با تضمین کیفیت و اصل بودن محصول به دست مشتری برساند.

سخن پایانی

در این روزها با توجه گسترش زیرساخت‌های شبکه در کل کشور، نیاز مبرمی به انواع تجهیزات شبکه وجود دارد. یکی از این تجهیزات ماژول SFP است که در شبکه‌های فیبر نوری به کار گرفته می‌شود. شرکت بای بست الکترونیک با سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه واردات قطعات الکترونیکی به کشور، همواره تلاش کرده است سهم خود را در زمینه تأمین قطعات مورد نیاز در داخل کشور ایفا کند.

اگر در تأمین ماژول مورد نیاز خود از بازار کشور به مشکل خورده‌اید، می‌توانید با ورود به وب سایت بای بست الکترونیک و ثبت سفارش واردات ماژول SFP در قسمت واردات قطعات الکترونیک، سایر مراحل انجام واردات را به ما بسپارید و محصول مورد نیازتان را در زمان مقرر با تضمین کیفیت و اصل بودن کالا تحویل بگیرید.